Snart kanske du får möjligheten att handla kläder utan att behöva stå i en lång kö och vänta på att kassörskan ska ta de hand om kunderna innan dig. Framtidens shopping testats nu och den påminner allt mer om matbutikernas självscanning. Allt detta möjliggörs genom en ny typ av bricka som heter Diplocs.
Två kreativa grundare
Grundarna bakom Diplocs heter Zakariye Salad och Abdiladiif Mohamed. De har fått flera investerare intresserade bland annat Niklas Aronsson som ligger bakom Linas matkasse. Produkten Diplocs som de tagit fram är digitala säkerhetsbrickor som fäst på plaggen. Då kunden scannar Diplocs så släpps den när den känner av att kunden betalt varan, annars kommer den att pipa som dagens tjuvlarm.
Många fördelar med Diplocs
Det finns många fördelar med digitala säkerhetsbrickor och även om de är dubbelt så dyra som dagens så räknar Zakariye Salad och Abdiladiif Mohamed med att efter enbart sju månader kommer butiksägaren ha fått tillbaka sin investering. Det går att reducera butikspersonalen med 20 % eftersom de inte behövs i kassan längre. De spår även att försäljningen kommer att öka eftersom det går att rikta kampanjer till kunden via skärmen.
Pilotprojektet och riktad marknadsföring
Två butiker ska testa Diplocs och Zakariye Salad och Abdiladiif Mohamed hoppas även att större kedjor ska använda sig av Diplocs. Eftersom det är digitala brickor är en av de främsta fördelarna att det går att samla kundinformation om vad kunden gillar och därmed kan man rikta reklamen mer korrekt när handlaren får tillgång till kunden beteende. Diplocs är en produkt som både ger fördelar till kund och handlare med andra ord.